• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 27 مرداد 1398
کد مطلب : 73065
+
-

١٤ نفر در شیراز با مشروبات الکلی دست‌ساز مسموم شدند

رئیس دفتر پیشگیری و درمان اعتیاد دانشگاه علوم پزشکی شیراز از مسمومیت ۱۴ نفر با مشربات الکلی دست‌ساز طی 4 ماه گذشته خبر داد. به گزارش مهر، «رامین افشاری» گفت: 4 نفر آنان مسموم شده‌اند و از این تعداد یک نفر نابینا و بقیه در مرز آسیب‌های جدی هستند که با درمان‌های خوراکی وتزریقی از بیمارستان مرخص شده‌اند. 

وی ضمن هشدار به افزایش یافتن تعداد مسمومیت‌های متانول در جامعه اظهار کرد: برخی افراد به دلایل متعددی به تهیه و فروش مواد الکلی دست‌ساز روی آورده‌اند که به دلیل استفاده از متانول یا همان الکل چوب به مسمومیت شدید مبتلا و در نهایت به سردرد، سرگیجه، مشکلات گوارشی و تاری دید، دید برفکی، مشکلات کبدی و مرگ مبتلا می‌شوند. در شامگاه پنج‌شنبه ۴ نفر و 4 ماه گذشته ۱۰ نفر به مسمومیت متانول مبتلا شده‌اند. 

این مقام مسئول با اشاره به این‌که در روز گذشته 4 نفر به دلیل مسمومیت به متانول به بیمارستان تخصصی علی اصغر (ع) ارجاع داده شدند افزود: از آنجا که مراکز درمانی فقط وظیفه خدمات‌رسانی به بیماران مسمومیت‌های الکلی را دارد، ضروری است این نوع بیماران در صورت مسمومیت با مشروبات الکلی به این مرکز یا دیگر مراکز درمانی مراجعه کنند، زیرا در صورت تاخیر یا عدم مراجعه به مراکز درمانی فرد به تاری دید، کوری، نارسایی کلیه و کبد مبتلا می‌شوند و حتی ممکن است فرد فوت کند. اکثر مراجعین با مسمومیت متانول بین گروه‌های سنی ۲۰ تا ۳۵ سال هستند. 

این مقام دانشگاهی گفت: متانول یا همان الکل چوب که در صنعت کاربرد دارد، با الکل طبی که ماده اصلی مشروبات الکلی است، از یک خانواده شیمیایی است و در تولید الکل دست‌ساز مقادیر غیرمجاز آن منجر به عوارض یادشده می‌شود. متانول بسیار سمی‌تر از اتانول است. برخی افراد به دلیل اعتیاد به مشروبات الکلی به مشروب دست‌ساز روی آورده‌اند که همین امر باعث شده تعداد مسمومیت‌های متانول در جامعه افزایش یابد. 

سرپرست بیمارستان علی اصغر (ع) افزود: متانول از نظر رنگ، بو و مزه شبیه اتانول به نظر می‌رسد، اما مصرف مقدار کمی از آن نیز می‌تواند موجب آسیب‌های جدی شود یا فرد را به کام مرگ فرو ببرد. 

این خبر را به اشتراک بگذارید